Vi undersøger og behandler dig for sygdomme/skader i XXX. Her kan du læse om dit forløb og finde praktiske informationer.

Om klinikken

Sygdomme vi behandler

Vi undersøger og behandler dig, hvis du har sygdom/skade i XX.

Eksempler på sygdomme/skader, vi behandler:

  • Eksempel 1
  • Eksempel 2
  • Eksempel 3

Læs mere om behandling for sygdomme/skader i XX [link til side i "Undersøgelse og behandling" med liste over patientvejledninger for afdelingen/klinikken]

Vi er en del af en kirurgisk afdeling. Det betyder, at vi udfører operationer. Tilbyder vi dig en operation, kan det være med eller uden indlæggelse.

ELLER

Vi er en del af en medicinsk afdeling. Det betyder, at vi behandler sygdomme med medicin. Tilbyder vi dig behandling, kan det være med eller uden indlæggelse.

Personale du møder

Når du kommer i klinikken kan du møde forskelligt personale.

Du kan f.eks. møde:

  • Faggruppe 1
  • Faggruppe 2
  • Faggruppe 3

Du kan også forvente at møde personale, som er under uddannelse.

Du kan blive spurgt, om du vil deltage i forskningsprojekter. Det er altid frivilligt, om du vil være med.

OBS. er der noget om forholdene, som skal beskrives her?

Dit besøg

Før du kommer

Når du er blevet henvist, indkalder vi dig til XX. Du modtager indkaldelsesbrevet som Digital Post eller som almindeligt brev, hvis du er fritaget for Digital Post.

I brevet kan du finde information om:

  • Hvor og hvornår du skal møde op
  • Hvad der skal ske til XX
  • Hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde op til din aftalte tid
  • Hvad du evt. skal gøre hjemmefra

Det er vigtigt, at du har forberedt dig, og læst den information du har fået i dit indkaldelsesbrev. Husk at læse alle bilag.

Det skal du gøre, inden du kommer til XX:

  • Eksempel 1
  • Eksempel 2

Læs mere om henvisning og indkaldelse

Når du ankommer

Scan dit sundhedskort på ankomststanderen, når du ankommer. Ankomststanderen er placeret ved indgangen til klinikken.

Du får et ventenummer og kan på ankomstavlen i venteområdet se, hvornår det er din tur.

Der er mulighed for at tage et glas vand, mens du venter.

Du kan opleve ventetid. Vi prøver så vidt muligt at overholde din aftalte tid, men der kan komme akutte patienter, som giver forsinkelser. Du kan henvende dig til personalet i klinikken, hvis du har spørgsmål til din ventetid.

Din/dit undersøgelse/behandling/forløb

Du kommer i klinik XXXX, hvis du enten skal:

  • Eksempel 1 (til forundersøgelse)
  • Eksempel 2 (til behandling)
  • Eksempel 3 (til opfølgning/kontrol)

Hvad der skal ske under dit besøg og hvor længe det varer, står i dit indkaldelsesbrev. [Her linkes der til afdelingens patientvejledninger]

Hvis behov - H4 overskrifter, hvor man kan uddybe noget særligt om f.eks.:

  • Forundersøgelse
  • Kontrol
  • Operation
  • Genoptræning

Undersøgelser i andre afdelinger

Vi samarbejder tæt med de andre afdelinger på Aarhus Universitetshospital. Derfor kan du opleve, at vi sender dig til en anden afdeling for at få lavet en undersøgelse under dit besøg hos os.

Undersøgelser i andre afdelinger kan f.eks. være:

  • Blodprøver
  • EKG (måling af hjertets aktivitet)
  • Røntgenbilleder

Læs om undersøgelser, der foregår i andre afdelinger [link til fællesside om undersøgelse og prøvesvar]

Læs mere om undersøgelse og svar

Behandlingsmuligheder

Du vil typisk blive tilbudt CC. Andre behandlingsmuligheder kan være XX

Du vil blive inddraget i de beslutninger, der skal træffes i forbindelse med dit forløb, og behandlingen går først i gang, når du har sagt ja til den plan, der er lagt.

Når dit forløb hos os slutter

Du er tilknyttet XX klinik, så længe vi vurderer, at det er nødvendigt i forhold til din behandling.

I nogle tilfælde fortsætter din behandling et andet sted, når dit forløb hos os slutter.

Videre behandling kan f.eks. være:

  • Eksempel 1 (kommunen)
  • Eksempel 2 (privat fys)

Vi aftaler din opfølgende behandling med dig, inden du bliver afsluttet. Du er altid velkommen til at spørge os om din videre plan, hvis du er i tvivl.

Vi laver et udskrivelsesbrev om dit forløb hos os, som både du og din egen læge har adgang til på sundhed.dk. Der kan du finde information om den behandling, du har fået. Du kan også se de eventuelle aftaler, vi har lavet med dig.

Læs mere om udskrivelse og videre behandling

Til pårørende

Din rolle som pårørende

Du er velkommen til at deltage i samtaler og undersøgelser, hvis du og patienten ønsker det.

Du kan som pårørende hjælpe med at:

  • høre, hvad der bliver sagt under samtalen
  • stille spørgsmål
  • evt. hjælpe patienten med at forberede spørgsmål hjemmefra

Netværk og støtte

Mens du er på hospitalet, kan du benytte dig af vores forskellige tilbud til patienter og pårørende.

Læs om vores tilbud til patienter og pårørende

Du kan også finde råd og vejledning i forskellige foreninger og netværk:

  • Eksempel 1 (link, skal åbne i ny fane)
  • Eksempel 2 (link, skal åbne i ny fane)
  • Eksempel 3 (link, skal åbne i ny fane)

Mange kommuner har desuden en pårørendevejleder og andre støttemuligheder. Du kan henvende dig i din kommune og få mere information.

Find vej

Kontakt

Kontakt

Telefon

Sygeplejerske: 78 45 XX XX (spørgsmål...)

Sekretær: 78 45 XX XX (spørgsmål til...)

Telefontid 

Telefonen er åben hele døgnet alle ugens dage for akutte henvendelser. Vi opfordrer til, at du så vidt muligt ringer til os i dagtimerne mellem kl. XX.XX.

Mail

Skriv en sikker mail til os [link til sengeafsnittets postkasse på borger.dk] (hav dit NemID/MitID klar)